Tips 1: Den vanligaste orsaken till punktering är att något vasst har trängt igenom däcket; en glasbit, ett ståltrådsfragment, gatukontorets nya flis. Ofta är dessa "penetrerande objekt" knappt millimeterstora skärvor som fastnar och äter sig in genom slitytan och väven.
Tips 2: PUMPA DINA DÄCK ORDENTLIGT! Efter "penetrerande objekt" är dåligt pumpade däck den vanligaste orsaken till punktering. Du åker över en trottoarkant och så kläms slangen sönder mellan däck och fälg. Klämpunkorna känns igen på de karaktäristiska två hålen bredvid varandra (s.k. ormbett).
Dessutom rullar cykeln lättare med rätt tryck i däcken.
Punkteringskyddade däck är bra!
Alla bakhjul med fotbroms har en arm som sitter fast i vänster kedjestag. DET ÄR MYCKET VIKTIGT ATT DU KONTROLLERAR ATT ARMEN SITTER ORDENTLIGT FAST NÄR DU SATT TILLBAKA HJULET. Om du glömmer skruva fast armen tvärlåser hjulet sig vid nästa inbromsning med eventuell olycka och söndrigt nav som följd.
De flesta bromsklossar har slitsar i slitytan som är till för att smågrus och annat skall ha någonstans att ta vägen när man bromsar. Regeln: Ser du inga spår så byt klossarna!
Om det skrapar eller låter onormalt när du bromsar är det viktigt att du reagera direkt! Den troliga orsaken är att bromsklossarna är så slitna att bromsskon/bromsfästet trycker på fälgen vilket sliter ut sidorna tills de spricker eller fälgen går i två bitar. Vanligt är också att småsten och metallfragment fastnar inne i bromsgummit med lika förödande restultat.
Skall du justera bakväxeln är det viktigt att du vet vad du gör. Justerar du fel kan växeln åka in i hjulet nästa gång du växlar, och både hjul, växel och växelöra (och i värsta fall ramen) går sönder.
Använd aldrig olja, sprayer eller lösningsmedel in i hjullager, vevlager, styrlager samt pedallager eftersom det löser upp befintligt konsistensfett och kullagren kan gå sönder.
Använd aldrig klibbig eller tjock olja/spray då de gör mer skada än nytta eftersom smuts och grus fastnar i kedja och drev och sliter ut dem i förtid.
Smörj enbart mekaniska leder utvärtes exempelvis växelleder bromsleder vajrar samt kedja. Smörj sparsamt!
Vid montering av sadelstolpe, styrstam och pedalgängor är det viktigt att du använder fett annars rostar de fast!
Ofta fryser växel och bromsvajrar fast
Om du försöker växla eller bromsa kan reglagen eller annat gå sönder.
Åtgärd: Lossa och ta bort vajer, torka av och ev. blås rent vajer och höljet.
Eventuellt byt vajer och hölje. Olja in vajern.
Ta det försiktigt. Vinterdäck är bra!
Fräscha reflexer, reflexväst och bra belysning rekomenderas.
(Glöm ej mössa och vantar.)
Cyklar med fotbroms: Om fotbromsen ibland släpper vid kyla åtgärda!
Vid oljud eller om cykeln inte känns som "vanligt" kontakta din cykelreparatör.